Friday, October 23, 2009

IKAN SUMPIT BUAH, IKAN PALING MALAS

TERJEMAHAN terus kepada bahasa Melayu, "Hole in the Wall" membawa maksud lubang di dinding.

Namun di Langkawi, ungkapan itu adalah panggilan kepada laluan sempit di muara Sungai Kilim sebelum ia bertemu Laut Andaman yang menyimpan khazanah alam semula jadi hutan paya bakau.
Hutan paya laut dan sungai itu kini menjadi salah satu komponen utama Kilim Geoforest Park.

Hari ini, kebanyakan pelancong singgah untuk menikmati makanan laut segar di restoran terapung yang dibekalkan dari kolam ternakan dalam sangkar di sungai itu.

Ada beberapa kolam dan restoran, namun semua menjanjikan pelbagai jenis ikan, udang, atau ketam. Chef yang juga anak jati pulau sedia memasak mengikut cita rasa pelanggan termasuk Thai.

Lawatan ke kolam mungkin kedengaran membosankan. Namun, tanggapan itu berubah apabila mengenali pelbagai spesies unik yang tidak dijual di pasar raya.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui ikan sumpit, spesies ikan dengan ciri unik menyumpit air ke sasaran iaitu buah atau makanan di daratan.

Lebih melucukan, pengunjung dapat melihat spesies ikan terlampau malas yang tidak akan mendapatkan makanan yang tidak dilemparkan jauh sedikit dari mulutnya.

Menariknya, kawasan sekitar kolam ini turut menjadi pelabuhan kepada pemilik kapal layar yang berlabuh sementara meneruskan pelayaran mereka.

Ini kerana laluan ini yang dikelilingi bukit batu kapur sekali gus menjadikannya lokasi terbaik untuk berlindung dari cuaca tidak menentu di tengah laut.

Pemiliknya, rata-rata warga Eropah yang sudah berkeluarga menjalani kehidupan dalam ruang kecil dalam kapal layar.

Menurut salah seorang pemilik kolam ternakan, ada penduduk tempatan diupah menjaga bot dan kapal ini sementara pemiliknya kembali bercuti ke pulau ini.

Jika ada berhasrat mencuba pengalaman kehidupan ringkas di tengah laut, anda boleh bermalam rumah bot di muara sungai.

"Namun, tempahan awal diperlukan kerana ia sudah popular di kalangan pengembara warga asing lantaran kadar murah iaitu kira-kira RM50 semalam," katanya.

Gua Kelawar

Kunjungan ke Sungai Kilim bagaimanapun tidak lengkap jika anda tidak singgah ke Gua Kelawar, kira-kira 10 minit perjalanan dari jeti berhampiran Galeria Perdana.

Perlu diingatkan, pakaian sesuai diperlukan kerana keadaan gua yang agak hamis kerana dihuni ribuan kelawar, selain lampu picit untuk melihat aktiviti hidupan ini dari jarak dekat.

Ada dua gua utama di sini, yang pertama agak kecil dengan keluasan sekitar 270 meter (m) persegi dan bumbung lebih rendah (sekitar tiga m). Perkara yang menarik apabila melewati gua pertama ini, anda boleh menemui kulit siput dan cengkerang yang bertaburan di dinding dan siling gua.

Menurut pemandu pelancong kami, ini kerana gua itu adalah dasar sungai yang berpasir sebelum terangkat menjadi daratan jutaan tahun lalu.

Gua kedua lebih luas, kira-kira 750 m persegi dan memiliki siling setinggi 10m. Ia berbentuk seperti terowong sepanjang kira-kira 60m.

Boleh dimasuki menerusi bahagian utara dan selatan, ia turut memiliki pelbagai bentuk stalaktit dan stalagmit mengkagumkan.

Ada pelbagai spesies kelawar yang mendiami dinding gua, namun sukar untuk meneka apabila ribuan hidupan ini berterbangan di atas kepala.

Hidupan Liar

Lazimnya, kebanyakan pemandu pelancong membawa pengunjung berkenalan dengan pelbagai spesies bakau sepanjang perjalanan menyusuri Sungai Kilim.

Jika langkah kanan, pengunjung dapat melihat memerang, burung raja udang dan helang laut yang menghuni hutan paya laut ini.

Ada kalanya dapat menyaksikan ikan lumba-lumba seakan bermain mengejar alunan ombak kecil ditinggalkan deruan enjin bot.

Namun, tarikan utama di Sungai Kilim adalah menyaksikan puluhan helang terbang dari sebalik bukit batu kapur untuk "menjamu rezeki" di bawa pengunjung.

Kumpulan helang ini dapat dilihat dari jarak dekat terbang rendah untuk mendapatkan daging di permukaan air.

Ada juga pelancong yang memilih untuk berkayak semata-mata mahu menghampiri kumpulan helang ini yang menjadi tarikan pelancongan utama sungai ini.

Tarikan lain

Lazimnya, selepas Sungai Kilim, pengunjung akan dibawa dunia baru untuk meneroka gugusan pulau kecil yang membentuk Langkawi.

Semuanya kecuali pulau utama Langkawi dan Pulau Tuba, tidak berpenghuni, namun menjanjikan pelbagai jenis tarikan untuk diterokai.

Tasik Dayang Bunting adalah komponen utama Dayang Bunting Marble Geoforest Park menyimpan marmar terbaik di dunia.

Pengunjung perlu merentas denai sebelum dapat menikmati pemandangan indah tasik air hijau terbentuk dari runtuhan gua batu kapur sedalam bangunan empat tingkat ini!

Namun, luangkan juga masa untuk meneroka pulau kecil terbentuk 220 juta tahun lalu seperti Lima, Tuba, Bumbun, Singa Besar, Singa Kecil dan Jong.

Setiap satunya menawarkan landskap geologi menarik sesuai dengan formasi batuan pelbagai bentuk seperti kapal dan muka manusia.

Pulau Langgun pula menjadi tumpuan pelancong yang mahu bermalam di tapak perkhemahan dan keindahan tasiknya.

Info
  • Lawatan ke Geoforest Park Kilim diaturkan Lembaga Pembangunan Langkawi (Lada). Maklumat lanjut mengenai pakej pelancongan di Kilim Geoforest Park, layari www.lada.gov.my.

0 comments:

Post a Comment